گرافیک جوانه

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

گرافیک جوانه

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

چه فونتهایی برای کتاب مناسبتر هستند؟

جواد واعظی | پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۲۴ ب.ظ

نوع و اندازه فونت متن و تیترها در کتاب از اهمیت بالایی برخوردار هستند، و با توجه به این که مخاطب کتاب چه کسانی هستند، تعیین می شوند. در ادامه به بررسی این نکته و بیان فونت های مورد استفاده برای گروه های خاص می پردازیم.

اندازه فونت، نوع و دیگر ویژگی های آن را باید با توجه به محتوا، گروه سنی مخاطب، موضوع کتاب و طراحی آن انتخاب کرد.

برای کتاب هایی با موضوعات جدی، مقالات و کتابهای علمی فونت هایی مثل بدر، لوتوس، زر و … و برای کتابهای رمان و داستان بزرگسالان فونت های نازنین، میترا و … و برای داستان های کودک فونتهای کودک، کامران، رویا و … مناسب ترند.

پیشنهادهایی برای انتخاب فونت کتاب و دیگر ویژگی های آن

  • برای کتابهای رمان، داستان، نمایشنامه و فیلمنامه فونتهای میترا و نازنین، با اندازه قلم ۱۴ و (leading) فاصله خط ۱۸٫۵، و (Tracking) فشردگی حروف ۱۰- را انتخاب کنید.
  • برای کتاب های تحقیقی و علمی نیز از قلم های لوتوس، بدر، نازنین و زر با اندازه ۱۴می توانید استفاده کنید، و باید فشردگی حروف را ۱۰- تا ۲۰- و یا فاصله خطوط را ۱۸ در نظر بگیرید.
  • در کتاب هایی با موضوع کودک و نوجوان نیز بهتر است از قلم رویا با اندازه ۱۳ استفاده کنید و فشردگی را روی ۱۵- و فاصله خطوط را روی ۱۶ تنظیم کنید.
  • برای صفحه آرایی کتاب شعر بهتر است از قلم های میترا، جلال و بدر با اندازه قلم ۱۴، فاصله خطوط ۱۸ و فشردگی حروف ۱۰- تا ۱۵- استفاده کنید.
  • اگر کتابی که صفحه آرایی می کنید قطع جیبی دارد، بهتر است از فونت های میترا و نازنین با اندازه قلم ۱۲، فاصله خطوط ۱۵ و فشردگی ۱۰- استفاده کنید.
توجه:
۱- استفاده از فونت تاحدی نیز به سلیقه شما به عنوان صفحه آرا و یا نویسنده به عنوان صاحب اثر بستگی دارد و می توانید با در نظر گرفتن کلیاتی ذکر شد، از قلم های متناسب دیگر نیز استفاده کنید.
۲- استفاده از فونت های بهینه شده از نظر ترکیب بندی مثل قلم های نرم افزاری مریم (قلم برتر) که رایگان نیستند، تأثیر زیادی در زیبایی اثر شما دارد، اما در بین فونت های رایگان و موجود در اینترنت نیز بعضی فونت ها نسبتاً بهینه شده اند و ترکیب ها و امکانات خوبی در اختیار شما قرار می دهند. برای مثال فونت هایی با پیشوند IR مثل IRBadr، IRZar و IRLutos فونت های خوبی هستند که به راحتی با جستجو در اینترنت می توانید به آنها به صورت رایگان دسترسی داشته باشید و از امکانات خوبشان مثل اعراب صحیح و کم مشکل آنها برای متون عربی استفاده کنید.

مقایسه فونتهای IR با فونت های B

برای عنوان های کتاب چه قلم هایی مناسب هستند؟

برای تیترهای کتاب باید قلم هایی را در نظر گرفت که همان طور که نسبت به متن کتاب برجستگی و بزرگی دارد، به گونه ای باشد که به زیبایی کتاب لطمه ای وارد نکند، به ترتیب اولویت و با توجه به هدینگ (تیترها و سوتیترها) میتوان اینگونه قلم ها را در نظر گرفت:

  • عناوین اصلی (مثل بخشها): قلم های تیتر، جدید و میترای بلد؛ حدود چهار فونت بزرگتر از فونت متن اصلی کتاب
  • عناوین فرعی (مثل فصلها): قلم های یاقوت بلد، زر بلد، میترای بلد و نازنین بلد؛ تقریباً هم اندازه متن اصلی کتاب
  • عناوین فرعی تر (تیترهای اصلی متن): قلم های یاقوت بلد و نازنین بلد؛ (با توجه به اینکه بولد هستند) دو قلم کوچکتر از اندازه متن اصلی کتاب
  • عناوین داخلی: قلم های لوتوس بلد و بدر بلد؛ با اندازه متن اصلی کتاب

برای زیر نویس تصاویر از چه فونت هایی استفاده کنیم و با چه اندازه ای؟

بهتر است برای زیر نویس تصاویر از قلم هایی استفاده شود که در صورت کوچک شدن، خوانایی خود را از دست ندهند و به راحتی خوانده شوند و بهتر است از قلم بدر یا لوتوس بلد، ۲ یا ۳ فونت کوچکتر از متن اصلی کتاب، به صورت وسط چین (align: center) استفاده شود.

برای عبارات و لغات لاتین چه قلم (یا فونتی) را با چه اندازه ای در نظر بگیریم؟

بهتر است برای متون انگلیسی موجود در بدنه متن از قلم Times new roman استفاده کنید و اندازه آن را دو فونت کوچکتر از متن اصلی (یعنی اگر متن اصلی ۱۴ است، برای انگلیسی از قلم ۱۲) استفاده کنید.

منبع

  • جواد واعظی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی