گرافیک جوانه

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

گرافیک جوانه

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

نکاتی قابل توجه در طراحی آرم، لوگو و لوگونوشته

جواد واعظی | پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۲۲ ب.ظ

در طراحی لوگو باید نکاتی را در نظر گرفت که اثر بخشی آن را در مخاطب هدف چندین برابر می کند و با در استفاده از این نکات در طراحی آرم، لوگو و لوگونوشته می توانید به بهترین نتیجه ممکن در کسب و کار خود برسید.

تعریف لوگو

لوگو یا نشانه، نمادیست برای القا نمودن یک مفهوم یا بیان کردن یک عبارت. آرم ها چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه ای است که آرم متعلق به آن است، می باشد. آرم ها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشاندهنده رد برجای مانده از او در آنجا است.

لوگو نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید عموم، استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا ورد مارک).

نکاتی باید در طراحی لوگو در نظر داشت

سادگی

لوگو یا آرم باید به گونه طراحی شده باشد که در نگاه نخست مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و به گونه ای غیرمستقیم تداعی کننده آرمان های آن برند، شخص یا شرکت باشد. اگر لوگو پیچیده باشد، مخاطب دچار سردرگمی در نگاه اول و از یاد بردن خواهد شد.

سایز

اینکه نکته را باید به طراح خود یاد آوری کنید یا اگر خودتان طراح هستید در نظر بگیرید که هنگام طراحی لوگو در ابعاد مناسبی طراحی شود تا هر زمان نیاز به استفاده در سایز های مختلف را داشتید، به عنوان مثال برای استفاده در بیلبوردهای تبلیغاتی یا تبلیغات تلویزیونی، به مشکلی از نظر کیفیت و سایز برنخورید.

نسبت طول و عرض

معمولاً لوگوها به گونه ای طراحی می شوند که در یک مربع و بهتر از آن در یک دایره جای بگیرند، شاید سابقاً این به این دلیل بود که برای آرم باید مهری تهیه می شود و این مهر معمولاً به صورت دایره و یا مربع بود، اما اکنون نیز بهترین لوگوها به گونه ای طراحی می شوند که در اشکال هندسی متراکم مثل مربع جای بگیرند، این نکته ایست که اگر ابتدا در نظر نگیرید ممکن است بعد ها به مشکلاتی بر بخورید… (لوگوهای معروف دایره ای مثل آرم بنز، بی ام دبلیو، پپسی، ولکس واگن و لوگوهای مربعی معروف مثل ایرانسل، اینستاگرام و تلگرام)

طراحی آرم

مخاطب هدف

اینکه مخاطب شما کودک است یا نوجوان، جوان یا میانسال، با سواد است یا بی سواد، در چه رشته ای تحصیل کرده، مرد است یا زن، و یا اینکه مخاطب شما عموم مردم جامعه هستند، باید هنگام طراحی لوگو در نظر گرفته شود، لوگویی با مفاهیم هندسی پیچیده شاید برای یک مهندس جذاب باشد و حتی منظور شما را متوجه شود، ولی برای شخصی تحصیل نکرده ممکن است گنگ باشد، برای طراحی لوگوی مربوط به کودکان و بانوان نیز باید این نکات را حتماً در نظر گرفت.

اثرگذاری سریع روی مخاطب

بیان مفاهیم از طریق لوگو باید به گونه ای باشد که در کوتاه ترین زمان احساس خوبی در مخاطب ایجاد کند تا با اشتیاق آن را به خاطر بسپارد.

رنگ ها اولویت آخر

در طراحی لوگو با توجه به تجهیزات و موارد تبلیغاتی گوناگونی که امروزه وجود دارد، باید اینکه لوگو چگونه رنگ آمیزی شود را نیز در نظر گرفت، تا از لوگوی رنگی خود در وب سایت، سربرگ، کارت ویزیت، روی جعبه محصولات و تبلیغات های خود استفاده کنید، ولی این اولویت را در آخر قرار دهید تا اولاً بقیه را تحت شعاع قرار ندهد و ثانیاً اگر لوگو تماماً رنگی باشد، به طوری که لوگوی رنگی با لوگوی سیاه و سفید تفاوت زیادی باهم داشته باشند، در مواردی مثل چاپ سیلک در هدایای تبلیغاتی و مهر احتمالاً به مشکل برمی خورید.

اگر بخواهید امروز برای خود یا شرکتتان یا تجارتتان لوگویی طراحی کنید، چه نکته ای برای شما بیشترین اهمیت را دارد؟ آیا اصلا برای کسب و کار خود لوگو طراحی کرده اید؟

 

  • جواد واعظی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی