گرافیک جوانه

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

گرافیک جوانه

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

آموزش های صفحه آرایی و طراحی کتاب

صفحه آرایی کتاب شعر در ورد (قسمت نخست)

جواد واعظی | پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۲۱ ب.ظ

استفاده از نرم افزارهایی شبیه زرنگار که قبلاً برای صفحه آرایی شعر کاربرد داشت اکنون تقریباً منسوخ شده است و بایستی به فکر روش های جدید در نرم افزارهای جدیدتر باشیم تا این مشکل را به آسانی در صفحه آرایی حل نماییم…

برای صفحه آرایی کتاب شعر در نرم افزارهای ورد و این دیزاین روش های زیادی وجود دارد و البته هیچ کدام از این روش ها به سادگی نرم افزار قدیمی زرنگار نیست که با فعال کردن گزینه تایپ شعر به صورت اتوماتیک بیت ها و مصراع ها را در حالت های موازی و پله ای میچید.

اگر در مورد صفحه آرایی هیچ اطلاعی ندارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم: صفحه آرایی چیست؟

به هر حال امروز استفاده از این نرم افزار تقریباً منسوخ شده است و بایستی به فکر روش های جدید در نرم افزارهای جدیدتر باشیم تا این مشکل را در صفحه آرایی حل نماییم.

ایجاد جدول برای شعر هایی با مصراع های مقابل هم

در این روش ابتدا یک جدول سه ستونه با عرض تمام صفحه ایجاد میکنیم.

سپس اندازه ستون وسط را به میزان فاصله بین دو مصراع یعنی در حدود ۱ تا نیم سانتی متر تغییر میدهیم و ستون های سمت راست و چپ را به میزان طول مصراع های شعر تنظیم می کنیم، پس از آن با انتخاب کل جدول وارد تنظیمات پاراگراف شده (format-paragraph یا alt+o+p) گزینه چیدمان یا alignment را به مقدار Justify low تغییر میدهیم.
حالا باید خطوط دور جدول را از حالت نمایش خارج کنیم تا جدول نمایش داده نشود. برای این کار کل جدول را انتخاب میکنیم و با راست کلیک رو جدول وارد table properties می شویم و روی دکمه border and shading کلیک می کنیم.. بعد از باز شدن صفحه بورد اند شیدینگ (border and shading) از چهار گزینه سمت چپ none را انتخاب کنید تا خطوط جدول را نمایش ندهد.
تقریباً کار تمام است.
حالا بعد از تایپ مصرع اول بیت اول بجای Enter (اینتر) کلیدهای شیفت + اینتر (shift+Enter) را بزنید و مصرع اول بیت دوم و به همین بیت های بعد را تایپ کنید.. پس از تمام شدن، وارد ستون سوم جدول شوید مصراع‌های دوم را به همین ترتیب تایپ کنید..

نکته: اگر تعداد کلمات مصراع های شما به اندازه ای بود که در یک خط جا نمی شد چند راه وجود دارد، اول این که اگر با کوچک کردن فونت می توانید آن را جای دهید که این کار را انجام دهید، و اگر باز هم نشد، مصراع را انتخاب و کلید ctrl+D یا تنظیمات فونت را انتخاب کنید و در سربرگ دوم یعنی Advanced گزینه های Scale و Spacing که مربوط به کشیدگی افقی حروف و فاصله بین حروف است را کمتر کنید شاید مشکل حل شد. اگر مصراع خیلی طولانی بود، باید از روش های دیگری استفاده کنید که در مطالب بعدی به آنها خواهیم پرداخت…

به نظر شما چه کتابهایی را می‌توان با این روش صفحه آرایی کرد؟

  • جواد واعظی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی